Universitatea a fost, dintotdeauna, spațiul unde apar inovațiile și mediul care asigură, prin educație și cercetare, evoluția societății. Pandemia de coronavirus a afectat și universitățile românești. Cursurile în format clasic s-au oprit, examenele de final și admiterea pentru o nouă generație au fost regândite.
Digitalizarea a devenit o stare de fapt. Fără a renunța total la sistemul de predare față în față, care rămâne cel mai eficient din perspectiva relației profesor-student, este evident că resursele online vor ocupa un rol tot mai important în mediul academic.
Platformele online pentru predare și instrumentele e-learning sunt utilizate tot mai mult pentru a asigura continuitatea activităților universitare. Profesorii, în primul rând, dar și studenții trebuie să se muleze pe noile realități.
Admiterea online va deveni o obișnuință în viitorul foarte apropiat. Anul acesta, obligate de pandemia de coronavirus, tot mai multe instituții de învățământ apelează la acest sistem, dar beneficiile ce vor fi obținute îi va determina pe mulți rectori să îl păstreze și în anii viitori.
Infrastructura și resursele digitale pot fi asigurate pe scară largă prin accesarea fondurilor destinate investițiilor pentru digitalizarea activităților din universități. Acolo unde nu este posibilă dotarea corespunzătoare pot fi organizate spații speciale de predare și învățare, care să respecte normele de siguranță sanitară.
De asemenea, există susținere și din partea Uniunii Europene, care a pregătit, în contextul pandemiei de COVID-19, instrumente pentru predare online și offline. În acest context, a fost revizuit și Planul de acțiune pentru educația digitală, care va sprijini, în continuare, dezvoltarea învățării online la diferite niveluri de educație în Europa.
De aceea, nu e timpul pentru a sta și a aștepta să treacă pandemia. Succesul aparține celor care inovează și folosesc oportunitățile mediului digital.
Prof. univ. dr. Dumitru OPREA
Deputat PNL de Iași