Măsura ar urma să fie implementată din acest an şi se referă la licenţele noi. Se urmăreşte ca autovehiculele electrice să ajungă la 30% din parcul auto de taximetrie. Numărul licenţelor ar urma să crească până la 2.200, cu 500 mai multe decât în prezent. Actualele licenţe nu vor mai fi prelungite în anul 2023, urmând să fie atribuite după o nouă procedură.
Municipalitatea pregăteşte modificări radicale în ceea ce priveşte autorizarea activităţii de taximetrie din oraş. O primă veste pentru taximetrişti este că numărul de autorizaţii va creşte cu până la 30%. În schimb, începând cu acest an, vor fi atribuite autorizaţii doar în anumite condiţii, iar principalul criteriu ţine de ponderea autovehiculelor electrice în parcul auto total: Primăria vrea ca minim 30% dintre taxiurile de la stradă să fie electrice, relatează ziaruldeiasi.ro
„Valabilitatea actualelor autorizaţii taxi nu se mai prelungeşte în anul 2023, urmând ca acestea să fie atribuite în cadrul unei noi proceduri“, se arată într-un proiect de hotărâre lansat în consultare publică de către Primărie.
Potrivit documentului, în prezent sunt 1.693 de autorizaţii valabile, iar numărul acestora va creşte până la maxim 2.200 de avize. Modificările propuse de Primărie au la bază un studiu de specialitate realizat de profesori de la Universitatea Tehnică „Gh. Asachi“.
Care sunt criteriile pentru atribuirea unei autorizaţii
Scopul general al Primăriei prin noile reglementări vizează reducerea gradului de poluare în oraş prin promovarea transportului ecologic, se mai arată în proiectul de hotărâre. În acest sens, municipalitatea a iniţiat un nou regulament care stabileşte criteriile pentru acordarea autorizaţiilor de taxi. Criteriile ţin de vechimea autovehiculului (limitele sunt: maximum 1 an – 20 puncte, de la 4 la 5 ani – 2 puncte), clasificare conform normelor de poluare Euro (electrice – 100 puncte, Euro 6 – 10 puncte), vechime neîntreruptă în regim de taxi (0,5 puncte/an), gradul de protecţie a pasagerilor (10 puncte – 6 airbaguri, 0 puncte – un airbag), efortul investiţional al transportatorului (6 puncte – maşină în proprietate, 4 puncte – leasing), dotări suplimentare (câte 5 puncte pentru aer condiţionat, POS, GPS şi câte 2 puncte pentru perete despărţitor şofer – clienţi) şi, nu în ultimul rând, volumul portbagajului util.
„În cazul disponibilizării unor autorizaţii taxi sau în cazul suplimentării numărului de autorizaţii taxi se declanşează procedura de atribuire a acestora, procedură la care au prioritate transportatorii autorizaţi înscrişi în listele de aşteptare“, se mai precizează în proiectul de hotărâre.
Odată ce va fi aprobată o astfel de hotărâre, care prevede şi ca numărul maxim de autorizaţii să poată ajunge la 2.200, Primăria va putea acorda în plus faţă de ceea ce există în Iaşi încă 500 de avize, dar cu respectarea noilor proceduri.
Decizia de a suplimenta numărul de taxi-uri vine şi în contextul în care, dintre oraşele mari ale ţării, Iaşul are cel mai mic număr de maşini în regim taxi raportat la numărul de locuitori.
Cum arată parcul auto actual al firmelor de taxi
Studiul a inventariat situaţia fiecărui autoturism cu autorizaţie taxi. Dintre cele 1.693 de autovehicule, doar un singur autoturism este electric, iar alte trei sunt hibride. Celelalte taxi-uri au norma de poluare Euro 4 (294 autoturisme), Euro 5 (772) şi Euro 6 (653). După vechime, 862 de autovehicule au anul de fabricaţie după 2015, iar restul în perioada 2008 – 2014.
„Se remarcă că structura auto cu destinaţie de transport persoane în regim de taxi este una omogenă, cu doar 12% mai vechi de 10 ani. 37% din totalul parcului este cu normă de poluare Euro 6 şi 43,7% cu norma Euro 5“, se arată în studiul citat.
Proiectul de hotărâre prevede în special faptul că, din 2020, autorizaţiile de taxi vor fi acordate exclusiv pentru „autovehicule electrice până când întregul parc de autovehicule electrice va avea o pondere de minim 30% din totalul autoturismelor autorizate, respectiv 660 autorizaţii taxi“.
Excepţie fac două situaţii: se va oferi un număr limitat de autorizaţii şi pentru autovehicule adaptate transportului persoanelor cu handicap şi autovehicule istorice (cu o vechime de cel puţin 30 de ani, iar maşina este atestată ca vehicul istoric).