Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași este în discuții avansate cu mai multe concerne auto din Asia și din Europa pentru a putea dezvolta un centru de mari dimensiuni de „Hidrogen Storage”.
Astfel, cercetătorii universității pot contribui la cercetarea de vârf din industria automotive pentru a identifica cea mai viabilă și sustenabilă sursă de propulsie cu emisii zero pentru autovehicule.
În acest sens, săptămâna trecută, o echipă de la Volkswagen, condusă de un responsabil cu cercetarea și dezvoltarea pe noile tehnologii, Arne-Christian Voigt, a vizitat Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, Facultatea de Mecanică, pentru a vedea progresele făcute de cercetătorii ieșeni în acest domeniu.
Acestora le-au fost prezentate două prototipuri de vehicule propulsate cu hidrogen stocat într-o serie de tuburi capilare, o bicicletă și o trotinetă. Tehnologia de stocare este brevetată de compania Clean Energy Systems, o companie multinațională, pe baza unei cercetări desfășurate de profesorul Dan Eliezer, de la Ben-Gurion University of Negev, Israel, care este și Doctor Honoris Causa al Politehnicii ieșene și un vechi partener al universității. Astfel, la Iași a venit atât o delegație a Volkswagen, cât și a Clean Energy, împreună cu profesorul Dan Eliezer.
„Vrem să amenajăm o hală specială în spatele Facultății de Mecanică, toată cercetarea va fi concretizată la noi, unde va fi un centru de Hidrogen Storage, care va fi finanțat atât de universitate, cât și de compania Clean Energy Systems, în principal, și apoi individual de la diversele concernuri auto din lume. Până acum și-au arătat interesul, pe lângă Volkswagen, și Toyota și Daewoo”, a declarat prof. univ. dr. ing. Corneliu Munteanu, de la Facultatea de Mecanică, coordonatorul proiectului.
Bicicleta cu motorul alimentat cu hidrogen pe care au dezvoltat-o cei de la TUIASI are o autonomie la un plin de până la 80 de kilometri
Rațiunile care au stat în spatele începerii acestor cercetări la Iași, explică profesorul Corneliu Munteanu, sunt cele legate de faptul că, așa cum arată în momentul de față, industria auto concentrată pe mașini electrice nu este una sustenabilă, iar viitorul în materie de combustibil auto, susține acesta, va fi hidrogenul.
Problema cea mai mare a hidrogenului, explică profesorul, este aceea că este foarte volatil și poate exploda, provocând daune totale. De aceea este folosită tehnologia brevetată de compania Clean Energy Systems, în care hidrogenul este înmagazinat într-o serie de tuburi capilare de sticlă, de puritate mare, care are proprietăți de rezistență mai mare și decât a multor oțeluri, putând suporta și o presiune de 800 de bari.
Tuburile capilare sunt foarte mici, de dimensiunea unor fire de păr, care arată ca niște țevi, iar într-un tub care are dimensiunile unui creion sunt 30.000 de fire pline cu hidrogen ce este introdus astfel la o presiune foarte mare, într-un spațiu mic.
„Sistemul de stocare care alimentează bicicleta și trotineta dezvoltate la Iași se numește «fuel cell», în care alimentăm hidrogenul la 0.4-0.6 atmosfere. Acest «fuel cell» reacționează cu aerul tras din atmosferă prin ventilatoare și dă curent și alimentează astfel motorul electric”, a punctat prof. univ. dr. ing. Corneliu Munteanu.
Spre exemplu, bicicleta cu motorul alimentat cu hidrogen pe care au dezvoltat-o cei de la TUIASI are o autonomie la un plin de până la 80 de kilometri.