Legea privind executarea „Autostrăzii Unirii” (Iaşi – Târgu Mureş), adoptată în noiembrie 2018, prevede că Ministerul Transporturilor este responsabil pentru coordonarea realizării obiectivului de investiţii.
Anterior adoptării Legii, Guvernul PSD a emis o Hotărâre prin care a transferat în responsabilitatea Comisiei Naţionale de Prognoză, realizarea tronsonului Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni, prin parteneriat public privat, a declarant, pentru Radio Iaşi, iniţiatorul legii, deputatul PMP de Iaşi, Petru Movilă. Guvernul Dăncilă ar fi trebuit să modifice hotărârea odată cu adoptarea legii.
Ministerul Transporturilor poate şi este obligat să facă această porţiune de autostrada şi prin fonduri europene
„Conform legii, singurul responsabil, în România, pentru implementarea integrală a Autostrăzii Ungheni – Iaşi – Tg. Mureş, este Ministerul Transporturilor. În 2018, printr-o Hotărâre de Guvern, Guvernul PSD de la acea vreme a inclus porţiunea Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni pe lista proiectelor realizabile prin parteneriat public-privat de către Comisia Naţională de Prognoză.
Odată cu apariţia legii pe care am iniţiat-o, era absolut obligatoriu ca Guvernul Dăncilă să constate că este illegal încadrat tronsonul Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni la Comisia de Prognoză şi trebuia adus, în totalitate, în responsabilitatea Ministerului Transporturilor, conform legii.
La Comisia Naţională de Prognoză, dacă ar fi rămas, tronsonul Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni ar fi fost posibil de finanţat doar prin parteneriat public-privat, pe când, prin legea pe care am iniţiat-o, Ministerul Transporturilor poate şi este obligat să facă această porţiune de autostrada şi prin fonduri europene, credite externe, buget national şi, în final, parteneriat public-privat”, a spus Movilă .
Deputatul Petru Movilă a mai spus că soluţia este ca Guvernul Orban să modifice Hotătrârea de Guvern, iar responsabilitatea realizării tronsonului Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni să revină la Ministerul Transporturilor.
Ce este de făcut la acest moment?
„Banii din bugetul de stat pentru 2019, care au fost prevăzuţi pentru toată autostrada, printr-un amendament iniţat de mine, au fost pierduţi pentru că banii nu au putut fi folosiţi integral de Ministerul Transporturilor. Şi anul acesta sunt prevăzuţi bani pentru studiul de fezabilitate şi pentru tronsonul Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni. Ce este de făcut la acest moment? Guvernul Orban este obligat ca în timpul cel mai scurt să modifice Hotărârea de Guvern şi să constate că responsabilitatea pentru Autostrada Ungheni – Iaşi – Tg. Mureş, pe segmentul Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni, revine Ministerului Transportului care are bani pentru a face studiul de fezabilitate. Vorbim despre reactualizarea studiului de fezabilitate care există pentru această autostradă, din 2011”, a mai declarat deputatul PMP Iaşi.